Zo was 40under40 – 7 oktober ’14

“Waar bent u nou in terecht gekomen?” zegt Mischa Schreuder, oprichter van de avond. Hij doelt op de wonderbaarlijke plek waar we zijn: de prive-bioscoop van Cinemeta waarin bioscoopfilms worden afgemixt. Maar het is een vraag die op heel de avond te plakken is. Want waar zijn we in hemelsnaam in terecht gekomen?

Tekst Bram van Dijk – blogger voor Bright.nl en BNR.nl – ikbenbram.nl
Foto’s Michael James Phillips

40under40

40under40 is een vierjaarlijkse avond waarin 8 sprekers een verhaal delen met 40 mensen onder de 40 jaar. Zowel de mensen achter de microfoon als de mensen in de zaal komen uit alle hoeken: ondernemers, bestuurders, journalisten, producers, reclamemannen, juristen, studenten, uitvinders, ontwerpers en zo door. Maar sowieso: aanpakkers. Netwerkers? Ja ook, een beetje. Maar dan zonder dat je er jeuk van krijgt.

De verhalen van de sprekers zijn altijd, sorry voor het woord, inspirerend. Hoe heb ik dit opgebouwd, welke beren heb ik terug het bos ingestuurd en welke bleven op de weg liggen? De verhalen eindigen met een vraag, waar de luisteraars tijdens het eten en de borrel op in kunnen haken.

Zo vraagt Mark Tuitert, bekend oud-schaatser (‘of je kent me van de Kinder Bueno-reclame’), of er mensen zijn die raad weten hoe hij weer zijn tanden in iets nieuws kan krijgen. “Ik heb vier jaar lang alles opzij gezet voor twee minuten in mijn leven”, zegt hij. Vervolgens laat hij een minuscuul audiofragment horen met piepjes. “Dit was het verschil tussen de nummer 1 en de nummer 11 op mijn Olympisch gouden race in Vancouver. Het verschil waar ik tot mijn 29ste voor getraind heb.” Zoiets zoekt hij dus, iets waar hij zich helemaal aan over kan geven.

Mark Tuitert
Mark Tuitert

Serena Verbon is eveneens op zoek naar mensen met ideeën om haar blog Beautylab.nl naar een  hoger plan te tillen. Lastig, want Beautylab is al de populairste blog in Nederland in haar genre met 750.000 bezoekers per maand en haar blog werd besproken bij RTL Boulevard en 3FM’s Giel. “Dit is mijn baby”, zegt ze terwijl ze naar het screenshot achter haar wijst. Twee jaar na oprichting lukte het haar al om er een goed opgemaakte boterham te verdienen en te stoppen bij dat andere lab, het farmaceutische. Haar grote doorbraak kwam met een make-up video van een Lady Gaga-look.

Dat hogere plan heeft Taco Carlier, oprichter van stadsfietsmerk VANMOOF, al helder: “Wij willen de hele wereld aan het fietsen krijgen.” En daarvoor heeft hij een nieuw konijn uit de hoed getoverd: de hybride elektrische fiets VANMOOF Electrified. Geeft kracht wanneer je het nodig hebt, maar is nauwelijks zwaarder dan een gewone fiets. “We maken deze vooral voor steden waar het nu te zwaar is om te fietsen”, zegt hij. Hij kijkt dus verder dan de Hollandse polderwegen. Zijn andere strijd: fietsdiefstal. “Niet alleen een irritatie, maar ook een maatschappelijk probleem.” Iedereen rijdt op gammele fietsen rond omdat men bang is dat de fiets gejat wordt. Daarom wil hij van al zijn fietsen een lokfiets maken, inclusief gps-zender. “Find my fiets back.” De eerste Electrified VANMOOF is al teruggevonden dankzij deze technologie.

Zo’n tien jaar geleden verkocht Ben Valks zijn onderneming en startte hij zijn sabbatical. “En die duurt tot op de dag van vandaag.” Niet dat hij stilzat; hij voltooide in Alaska een sleehondenrace van 1800 kilometer, hij reed van pool naar pool met de motor en vaarde over de wildste rivieren van Zuid-Amerika. Daarover schreef hij het boek No Risk, No Life. Al zijn doelen slaagden, behalve het spotten van de zwarte jaguar. Het dierenrijk laat zich niet in doelen vangen. De ontbossing door de mens bleek een van de redenen dat de zwarte jaguar aan Valks’ oog onttrokken bleef. Daarom wil hij met de Black Jaguar Foundation ‘de grootste natuurlijke brug’ van de wereld maken.

En toen was het pauze. Indische curry met garnalen. Even roken. En weer door.

Smakelijk!

Astronaut heeft Niels Eldering, Technology Transfer Officer bij de European Space Agency (ESA), nooit willen worden. “Ik wilde liever die kerel zijn die zegt: ‘Doe het luik open, wat zie je?'” Hij spreekt over ondernemerschap in de ruimtevaart. “Maar dan hebben we het niet over de Richard Brandsons van deze wereld. Het gaat om ruimtevaart die we in de niet-ruimtevaart gebruiken.” De ESA geeft elk jaar aan meer dan honderd start-ups een beurs om iets te gaan doen met vergaarde kennis uit de ruimtevaart. Een Ier kreeg bijvoorbeeld in 2001 16.000 euro voor het ontwikkelen van medische buisjes in de aorta, gemaakt met de kennis van terugbuigend ijzer. In 2004 verkocht hij het bedrijf voor 27 miljoen euro. Denk hierbij ook aan start-ups die werken met de satellieten. Oftewel: “Take your business off the ground!”

“Ik maak dingen”, zegt Marco van Beers. Dat klopt, hij is ontwerper die technologie en gezondheidszorg samenbrengt. Bijvoorbeeld zijn Necklace, een ketting voor vrouwen met borstkanker waar bij elke ingrijpende gebeurtenis een nieuwe kraal wordt bevestigd. Door een beetje bloed op deze kraal te doen, verandert de kraal van kleur en kan men aan de kralenketting zien wat de ontwikkeling van de ziekte is. Nu is Van Beers bezig met een spel voor kinderen met kanker. “Een interactief verhaal over een superheldengezin, waar een van de kindjes ziek wordt.” De ‘echte’ wereld en de wereld van het superheldengezin gaan door elkaar lopen. “De dokter moet een gekke jas aan.” Zo heeft het kind een aanknopingspunt in iets wat zo moeilijk te begrijpen is.

Marloes Pomp
Marloes Pomp

Als je het met auto’s, gereedschap en appartementen kan doen, waarom dat niet met kleding? Het gaat om delen, de deeleconomie is hét modewoord van dit moment. Marloes Pomp wil met Rewear.io de nieuwe Airbnb worden. “Het is een tegenbeweging tegen de wegwerpeconomie van dit moment”, zegt Pomp, zelf gekleed in een Chanel van 8000 euro. Dat droeg ze voorheen nooit, maar als handelswaar ziet ze het helemaal zitten. Vrouwen kunnen hun kledingkast online delen en dan kan de onderlinge kledingruil beginnen. Huren of kopen kan ook, ontwerpers als Iris van Herpen doen mee. En de mannen? “Mannen snappen dit niet. Maar misschien komt er een niche.” Eind deze maand gaat de site officieel live.

Het begon als standaard start-up succesverhaal. Spreker en schrijver Arthur Tolsma trapt zijn verhaal af met een fragment uit pitchprogramma Bij ons in de BV.

Greetinq dus, een programma waarmee je voor iedereen een unieke voicemail kan instellen. Tolsma won de pitch, kreeg een flink investeringsbedrag en was klaar om de markt te veroveren. “Vier maanden later riepen we het hele team bij elkaar. ‘Jongens, we moeten jullie wat vertellen…'” De verwachtte klanten bleven uit, Greetinq was failliet. Het kwam hard aan bij Tolsma. “Ik voelde me de enige gefaalde ondernemer in de wereld. Ik had te hard gewerkt, dus ik moest mijn ambities verlagen.” Hij kwam er weer bovenop door lezingen te geven en het boek Startups and Downs te schrijven. Wat zijn missie nu is? “We moeten meer praten over het falen. Falen is iets tijdelijks, laten we daar meer open over zijn en vertellen wat we er van leren.”

Met dit succesverhaal over falen kwam de avond ten einde. Plannen werden gesmeed, kaartjes uitgedeeld en ritjes naar huis geregeld. Met een hoofd vol mooie verhalen vertrokken de veertig onder de veertig-ers huiswaarts.

Meer over 40under40 via de website, Facebook en Twitter.

Arthur Tolsma
Arthur Tolsma