Interview: Anouk drie keer overleden

Op pagina 21 van Het Parool, op de voorpagina van Kunst & Media, mijn interview met de regisseuse van I’m A Cliché, de nieuwste clip van Anouk waarin ze drie keer wordt vermoord.

ANOUK DRIE KEER OVERLEDEN

De nieuwste hit van Anouk schiet deze week als Alarmschijf verder omhoog in de Top 40. Maar er wordt vooral gesproken over de clip van I’m a cliché, waarin de zangeres drie keer overlijdt, maar toch door leeft.

Door Bram van Dijk

Anouk krijgt het in haar eigen clip, opgenomen in Amsterdam-Oost, hevig te verduren. Nadat ze twee keer door een auto wordt doodgereden, wordt ze onder een brug door een voorbijganger overhoop geschoten. Passanten poseren lachend bij haar lijk, alles wordt met mobieltjes vastgelegd. Het deert Anouk niet, drie keer kijkt ze van een afstand toe en loopt ze verder.

Regisseuse Dana Nechushtan (Annie M.G., Dunya & Desie, Nachtrit) maakte samen met Anouk de bijzondere clip, die vorige week in première ging op NU.nl (‘Bijna 70.000 views op de eerste dag!’). Naast veel lovende reacties, worden er onder de video op YouTube veel vragen gesteld. Wij stellen ze aan de regisseuse.

stevenvanbarneveld: ‘Is dit de nieuwe SIRE-reclame?’
Nechushtan: ‘Ja, die reactie was leuk, die heb ik ook gelezen. Maar nee, dat is het niet, want een SIRE-reclame bevat een duidelijke boodschap. Uit deze clip mag je halen wat je wilt.

De meeste clips zijn behang van de muziek, zo kun je dit ook zien. Maar als je beter kijkt haal je er van alles uit. Ik ga dat niemand opleggen. Anouk heeft mij gevraagd omdat ze Dunya & Desie een gave serie vond. Als ze een gewone clip had gewild, had ze niet voor mij gekozen.

Jaduhhh: ‘Waarom wordt ze telkens aangereden? :(’
‘Voor mij is het een levensles: je weet nooit wanneer je aangereden wordt. Het overkomt iedereen een keer, de kunst is om op te staan en door te gaan. Het is de acceptatie van het leven op zich. Als je wordt “aangereden” laat je iets van jezelf achter, maar, dat zie je ook in de clip, als je het goed doet kom je er weer sterker en gelukkiger uit. ‘

beautyroomvideos: ‘Waarom maken ze foto’s als ze daar ligt?’
‘Dat is iets wat ik in de clip wilde. Behalve dat het er mooi uitziet, vang ik hiermee een tijdsbeeld. Mensen willen tegenwoordig alles vastleggen. Je vindt de meest afschuwelijke dingen op internet: gewonden na een ongeluk, onthoofdingsfilmpjes, poserende soldaten bij lijken. Daarom had ik ook niet verwacht dat de clip zoveel los zou maken; er zijn al zoveel ergere dingen te vinden.

Maar het is nooit het doel geweest om een heftige clip te maken. Heftigheid zonder doel is leeg. Anouk en ik hadden allebei een verhaal te vertellen en dit is er uitgekomen.’

kingjordyfanclub: ‘Ziet die buurt in Amsterdam er in het echt ook zo smerig uit?’
‘Nee, helemaal niet! We hebben het flink goor moeten maken, want het is daar hartstikke netjes. Amsterdam-Oost is schitterend opgeknapt, zonde voor filmmakers. Tegenwoordig moet je naar Noord en zelfs daar begint het schoon te worden.
Toen we onder de brug bij Muiderpoort de boel goed smerig gemaakt hadden, begon er al tijdens de opnamen een borstelkarretje de boel schoon te maken. We moesten rennen om te zeggen dat we het later zelf zouden schoonmaken.’

KevinKeunen: ‘Ben ik de enige die haar kapsel geweldig vind?
‘Nou, Kevin, ik vind het ook heel mooi en stoer. Veel mensen vragen me huiverig hoe het was om met Anouk samen te werken, omdat ze zo’n image heeft. Maar het was echt super, super fantastisch. We voelden elkaar erg goed aan en ze acteert schitterend. Vooral met haar ogen kan ze hele verhalen vertellen.’

Deel me en win me! En win als Deler Van De Week een artikel, fotoreportage of filmpje.