Interview: Neerlands Dope

Op Oerol schreef ik twee weken voor de dagkrant. Zoals dit interview met rapper Akwasi en de dochters van Bram Vermeulen.

Rapper en theatermaker Akwasi liet zich voor zijn voorstelling Daar Ergens inspireren door liedjes van Bram Vermeulen. Bekende nummers als Wedstrijd, Dorst en Pauline bewerkte hij tot eigen versies en Vermeulens stem mixte hij daar soms doorheen. De dochters van Vermeulen waren bij de première op Oerol.

Tekst Bram van Dijk Foto Diewke van den Heuvel

© Diewke van den Heuvel
© Diewke van den Heuvel

“We moesten elkaar wel even vasthouden, toen we voor het eerst zijn kreet over de speakers hoorden,” zegt Katarina Vermeulen net nadat ze de voorstelling die ze samen met haar zus Tamara heeft gezien. “We pakten elkaar beet en zeiden: nu niet huilen. Je hoort toch ineens je vader, de stem die je jaren heeft toegezongen.”

Akwasi hoort het aan met een brede lach. De rapper van hiphopgroep Zwart Licht kwam voor het eerst in aanraking met Vermeulen via Wilhelmer van Efferink, net als hij deelnemer aan Atelier oerol, het meerjarige ontwikkelingstraject voor aankomende makers. “Ik vertelde dat ik bezig was met een verhaal over een basisschoolvriend met wie het contact verwaterde”, zegt Akwasi. Van Efferink raadde hem aan om Bram Vermeulen te beluisteren. “Dat raakte. Ik wist meteen: dit is dope.” Vinden de zussen het niet moeilijk dat iemand met hun vaders muziek aan de haal gaat? “Nee, helemáál niet”, zegt Tamara. “Dat is wat muziek zou moeten doen. Dan wordt het van iedereen. Akwasi covert Bram niet, hij heeft er iets eigens van gemaakt. Bram zou het heel mooi hebben gevonden dat hij als inspiratiebron wordt gepakt.”

Akwasi is vereerd met de complimenten. “Zonder hun vader was dit er allemaal niet. En dat zij nu hier zijn, geeft het zoveel meer leven.” sinds zijn Vermeulen-ontgroening laat hij de muziek aan zoveel mogelijk mensen horen. “Het gaat als een goede epidemie. Jonge mensen komen in contact met Bram Vermeulen en oude mensen komen in contact met mijn raps.” Na Oerol richt hij zich op het voltooien van zijn album met tracks van Vermeulen in de studio van Terschellings zingende kroegbaas Hessel. “En jij moet er ook op, Katarina.” Katarina, die vaker werk van haar vader zingt, knikt en de deal is gesloten. “Volgend jaar is het tien jaar geleden dat hij overleed,” zegt ze. “Ik vind het geweldig inspirerend dat zijn werk naar een nieuwe generatie gaat.”