Interview: Componeren met speelgoed

Voor HollandFestivalBlog.nl, TorpedoMagazine.nl en ikbenbram.nl schrijf ik deze maand vier keer over het Holland Festival in Amsterdam. Vandaag het vierde en laatste verslag: een interview met de winnaar van de Toonzettersprijs, componist Yannis Kyriakides.

COMPONEREN MET SPEELGOED

Yannis Kyriakides (zijn achtertuin, mijn foto)

De in Engeland opgegroeide Cyprioot Yannis Kyriakides is woensdag Nederlands meest toonaangevende componist geworden.

Al vanaf zijn vijfde was er voor Yannis Kyriakides geen twijfel meer: hij wilde componist worden. “Ik vond het fantastisch dat componisten hun eigen wereld konden scheppen. Ik weet nog goed dat ik dacht: dat wil ik ook.”

En zo geschiedde het. Via de universiteit van York vertrok hij naar Nederland, geïnspireerd door het werk van Louis Andriessen. Hij ging studeren aan het Haagse conservatorium. Inmiddels woont hij in Amstelveen, waardoor hij voldoet aan de voorwaarde van de Toonzettersprijs: Nederlands of in Nederland wonend.

De Buma Toonzettersprijs is een jaarlijkse prijs ter waarde van €10.000 ‘met als doel een breed publiek te laten zien hoe talentvol en gevarieerd het Nederlandse nieuwe muziekaanbod is’.

Een profvoetballer is tot zijn 20ste talentvol, componisten lijken het hun hele leven te zijn. Kyriakides is inmiddels 41, Martijn Padding (ook genomineerd) is al boven de 50.

Het winnen van de Toonzettersprijs maakt 2011 voor Kyriakides nog glansrijker dan het al was: hij won de Franse QWARTZ Award en de Willem Pijperprijs. Ook was zijn werk te beluisteren op de Biënnale van Venetië.
Dan rennen twee jongens van onder de tien de kamer gillen binnen. Binnen een minuut krijgen ze het voor elkaar om alle kussens (8) van de bank af te gooien. Voordat ze de trap weer opstormen, lukt het om ze één vraag stellen: zijn ze trots op hun vader? Een zachte verlegen “ja”; kracht bijgezet door een viertal donkerblauwe glunderende ogen.

Kyriakides’ muziek is experimenteel elektronisch, hij maakt gebruik van stemmen, druppels, snaren, bassen en vele ondefinieerbare geluiden. “Met elektronische muziek heb je een onuitputtelijk geluidspallet. Je kunt van alle geluiden die er maar zijn gebruik maken. Zelfs van geluiden die niet bestaan.”

Maar ook de traditionele instrumenten vergeet hij niet. Gisterenavond speelde hij zijn prijswinnende compositie Paramyth (vertaald: sprookje) samen met een klarinettist, violist en pianist. Zelf speelde hij met een spelcomputer. “Om precies te zijn: een Wii-console. Ik heb hem zo geprogrammeerd dat ik er mijn computer mee kan besturen. Er loopt een bandje mee waarop een vrouw een Grieks verhaal voorleest. Met mijn Wii bepaal ik het tempo en de frequentie.” De vrouw vertelt het sprookje van Blauwbaard, waarin een te nieuwsgierig meisje een hoge prijs betaalt voor haar ontdekkingsdrang.

Hij is dus de winnaar geworden van de Toonzettersprijs. Zijn medemuzikanten had hij al langer overtuigd. “Al was het wel schrikken voor ze: een componist die ineens mee wilde spelen op het podium. En dat met enkel speelgoed in zijn hand.”

HollandFestivalBlog.nl
TorpedoMagazine.nl

Deel me en win me! En win als Deler Van De Week een artikel, filmpje of fotoreportage.