Interview: Dit filmpje gaat nergens over

Het was een beetje inschikken, maar vandaag stond het in de nrc.next: mijn (iets verkorte) artikel over YouTube-sterren. Lees hieronder het volledige artikel.

DIT FILMPJE GAAT NERGENS OVER

Zogenoemde vloggers plaatsten amateuristisch uitziende filmpjes zonder boodschap op YouTube. En dat levert vele hits op.

Klik voor groot

Ze hebben maandelijks honderdduizenden kijkers. Elke keer als ze een tweet de wereld in sturen wordt deze veertig keer geretweet. Het zijn popsterren zonder muziek, de idolen van het internet: vloggers. Jonge jongens (en een paar meisjes) die minimaal wekelijks een filmpje op hun YouTube-kanaal plaatsen. Sommige praten direct tegen hun kijkers over ergernissen en hun dagelijks leven, sommige spelen alle karakters in hun zelfgeschreven sketch en andere maken special effects video’s. Wat ze delen is dat ze autodidacten zijn. Hun kennis van video maken halen ze van internet, van elkaar en spelenderwijs. De video’s worden meestal in de slaapkamer opgenomen, waardoor je het idee hebt dat vader of moeder zo binnen kan komen lopen.

“Kunnen we dit interview misschien via de WhatsApp doen? Dat is toch meer iets van onze generatie,” zegt Mert Ugurdiken (19). Naast hem zit Dylan Haegens (19) die in lachen uitbarst, snel gevolgd door gegniffel van Mert. Het is dezelfde lach en onzin waarmee ze wekelijks een kleine tien minuten vullen in de Milkshakevlog op het kanaal youtube.com/Fun. Het decor is de auto, de actie is dat zij een milkshake halen en opdrinken. De rest is improvisatie vol hoge stemmetjes, liedjes, ongein en vooral veel chaos. Gemiddeld trekt een aflevering zo’n 40 duizend kijkers. Ook op persoonlijke titel, youtube.com/Realiteittijd en youtube.com/DylanHaegens, weten ze veel jongeren aan zich te binden. “Wij weten ook niet waarom we zo populair zijn,” zegt Dylan met een charmante lach op zijn gezicht, kuiltjes in zijn wangen en een zacht Venrays accent.

Aanstaande zaterdag worden ze weer verwacht bij de zevende editie van de Dutch YouTube Gathering, waar fans en makers elkaar ontmoeten. Bardo Ellens (20) uit Deventer is er ook. “Dat wordt voor mij weer vijf uur tegen een muurtje gedrukt worden en handtekeningen uitdelen.” Hij is redacteur, regisseur, editor, acteur en presentator van Nederlands meest populaire kanaal youtube.com/BanjoMovies. Maandelijks wordt 3,1 miljoen keer een filmpje van zijn kanaal aangeklikt. Nieuwe filmpjes halen binnen een dag 100.000 kijkers. “Ik heb er nooit doekjes om gebonden, ik wil gewoon beroemd worden. Ik wil de Adje van Paul de Leeuw zijn, ik wil mezelf voor lul zetten.” Dankzij zijn sketches, videodagboeken en grappige tips kwam hij al een aantal keer op tv en kreeg hij een grote aanhang, door hem bestempeld als het Banjolegioen. “Ook fanmail vind ik wel leuk, al kan ik daar niet veel mee. Het is een geweldig boost voor mijn ego, alleen zo’n liefdesbrief van 50 pagina’s: waar moet ik ‘m bewaren?”

Zes jaar geleden plaatste hij zijn eerste filmpje op YouTube, dat toen net een jaar bestond. “Ik werd van school gegooid omdat ik de lolbroek was. Om met mijn vrienden in contact te blijven ben ik filmpjes gaan maken. Die stuurden zij weer door en zo is het verder gerold.” In augustus 2010 stonden er twee mannen van Google (eigenaar van YouTube) bij hem voor de deur met een contract, waardoor hij geld ging verdienen met advertenties voor en onder zijn filmpje. “En dat met mijn huis-tuin-en-keukenfilmpjes. Toen voelde ik mij wel even het mannetje. Mijn vader is ook ondernemer maar die hoeft echt niet aan te kloppen bij Google.”

De kwaliteit van de filmpjes is niet te vergelijken met die van tv: het is veelal knipselwerk en zonder boodschap. “Maar dat het er niet vlekkeloos uitziet draagt bij aan de authenticiteit van de vlogger,” zegt Daan Sip van Social1nfluencers, dat vloggers scout, helpt en aan bedrijven koppelt. “Je ziet aan het filmpje dat er niet veel geld achter zit en dat je dus met een echt persoon te maken hebt.” Dat jongeren tussen de 10 en 25 jaar dit meer waarderen dan ouderen heeft volgens hem te maken met de internetspurt van de afgelopen 10 jaar. “Deze generatie is met breedband internet opgegroeid, ze zijn digital natives en voelen zich thuis op het internet. Voor hen is YouTube gewoon een medium, gelijkwaardig aan tv of radio.” In Nederland zijn er ongeveer tien vloggers die van hun filmpjes kunnen leven. “Dat is niets in vergelijking met Amerika, daar zijn vloggers multimiljonair geworden.” In de VS werd in 2009 Maker Studios opgericht door en voor vloggers. Midden in Hollywood kunnen vloggers hun filmpjes maken, er werken nu honderden mensen. Afgelopen juli verklaarde Chief Business Officer Nikesh Arora van Google dat duizenden videomakers 100.000 dollar of meer per jaar verdienen op YouTube.

De top 10 Nederlandse vloggers kent elkaar goed, ze spelen mee in elkaars filmpje en er zijn romances tussen vloggers ontstaan. Mert heeft verkering met vlogger Teske, zoals ook te zien is in hun filmpjes. Mert: “We zijn het echt, we spelen geen rol. Ik ga het niet achterhouden dat ik een vriendinnetje heb.”

Misschien wel jammer voor een groep vaste fans. “Ik ben wel een tijdje verliefd op hem geweest,” geeft Lotte Abrahams (15) toe. In mei 2011 maakte ze een fanvideo met tien redenen waarom Mert zo fantastisch is. Posters op haar kamer heeft ze niet, maar wel een fotoboekje met foto’s van haar en vloggers. Zaterdag gaat ze voor de vijfde keer naar de YouTube Gathering, de eerste keer dat ze Mert ontmoette had ze kriebels in haar buik. “Maar toen ik even met hem praatte was hij heel aardig.” De filmpjes van de vloggers maken haar “dag weer helemaal goed”, omdat ze vernieuwend zijn en omdat ze veel herkent in de verhalen. “Dylan had het bijvoorbeeld over irritaties bij huiswerk.”

“Natuurlijk heb ik het over thema’s waarmee jongeren in aanraking komen,” zegt Dylan. “Ik luister naar mijn publiek en ik haal inspiratie uit de reacties die zij plaatsen. We horen aan wat zij willen zien.” In een tweede kanaal beantwoordt hij vragen van fans. Dit maakt het voor Lotte extra bijzonder. “Hij maakt veel tijd vrij voor zijn fans.”

“We zijn als een soort vrienden voor hen,” zegt Mert. “Op bepaalde punten is het heel persoonlijk en wij laten een kijker lachen. Dat is ook zo bij de Milkshakevlog, het is of je met vrienden lol aan het trappen bent.” Dylan: “We staan dichterbij dan een bekende Nederlander, maar ze zien ons wel als een bekende Nederlander. Als we over straat lopen krijgen we een hand alsof ze ons kennen, alsof we vrienden zijn. Dat is wel tof.”

Bardo geniet volop van alle aandacht. “Maar het kan ook vervelend zijn. Mijn moeder is net nieuw op internet en vorige week was ze van streek omdat ze op mijn Facebook had gekeken. Een fangirl had twintig berichten op mijn wall geplaatst en mijn moeder dacht dat ik haar echt kende. Dus zat ze dit helemaal overstuur tegen mijn vriendinnetje te vertellen.”

Jordi P. (17) is een grote Bardo-fan. “Ik volg hem al vanaf 2007 en heb zijn filmpjes onwijs veel gekeken. Hij heeft een speciaal soort humor die mij erg aanspreekt.” Zijn favoriete typetje is Bardolf, waarin Bardo Hitler speelt. “Hij is zo grof maar hij komt er mee weg. Als ik zo’n filmpje zou maken zou ik gelijk allemaal rode duimpjes krijgen.” Een rood duimpje is een knop waarmee je laat zien dat je het geen leuk filmpje vindt. Jordi heeft zelf het kanaal youtube.com/ijordiii en werkt tegenwoordig samen met Bardo op een ander kanaal. “De eerste keer dat hij mij belde dacht ik: wauw, dit is de echte Bardo! Ik vond het best een beetje eng, maar als snel begreep ik: hij is ook maar gewoon een mens.”

Dutch YouTube Gathering is aanstaande zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur in Club Lux in Utrecht.

 

KADER

Met deze zes tips word jij ook een YouTube-ster

  1. Begin alleen met vloggen als je dat echt leuk lijkt. Alle goede vloggers van Nederland hebben passie voor filmpjes maken en zijn niet begonnen omdat ze rijk wilden worden.
  2. Maak filmpjes waar je zelf trots op bent. Niemand gaat er naar kijken als je het niet aan je vrienden durft te laten zien, hoe spannend dat ook is. Deze vrienden heb je nodig je eerste honderd abonnees (vaste volgers) te verzamelen.
  3. Verbeter je vaardigheden door naar andere vloggers te kijken. Zowel technische vaardigheden zoals camerawerk en goede geluidsopname (nog belangrijker!), als presentatietechnieken en gevoel voor montage.
  4. Zoek je eigen publiek met een eigen stijl en thema. Het liefst een herkenbaar thema (zoals games of ergernissen). Ga samenwerking met (grotere) vloggers en speel in elkaars filmpje mee. Zo leid je abonnees jouw kant op.
  5. Link je video’s van en naar sociale media, voornamelijk naar Twitter. Stimuleer in je filmpje dat mensen je video een groen duimpje geven (de ‘like’ van YouTube), doorsturen of abonneren. Dit kan met ‘aantekeningen’: tekst en links die je over je video plakt. Ben lief voor je fans en steek daar tijd in, ga niet schelden tegen je haters.
  6. Hou vol. Vloggen is intensief en daarom vallen veel  mensen in de beginfase af. Voor een regelmatig aantal kijkers van vijfduizend fans ben je minimaal een jaar bezig. Sta open voor feedback zodat je beter kan worden.