Interview: Nederlandse start-ups in Berlijn: Gidsy

Mijn eerste echte interview uit Berlijn, over de Nederlandse start-up Gidsy. Deel een van een serie van vier over Nederlanders in Berlijn.

Userpica

Berlijn is een broedplaats voor start-ups. Bram ging naar de creatieve Duitse hoofdstad en interviewde vier Nederlandse ondernemers. Deel 1: Gidsy.

Soundcloud en Amen zijn slecht twee voorbeelden van wat ondernemend Berlijn de afgelopen jaren heeft voortgebracht. Investeerder Roberto Bonanzinga kwam tot deze vijf redenen waarom hij in Berlijn op zoek is naar ‘the new Facebo­ok’. Ook Nederlanders zoeken hun heil in de creatieve Duitse hoofdstad en ik zocht ze op. Voor dit eerste deel sprak ik met Edial en Floris Dekker van Gidsy.

Het is nog pril. Pas drie weken zitten Edial en Floris Dekker, samen met medeoprichter Philipp Wassibauer en hun eerste twee werknemers in hun nieuwe kantoorpand. De gigantische ruimte is in een zijstraat van de Oranienstrasse, de hoofdstraat in Berlijns creatieve centrum Kreuzberg. Zes maanden geleden begonnen ze fulltime met Gidsy.

Als ik binnenkom is Edial bezig met de afwas. De vloer plakt en het ruikt een beetje muf. Het kantoor is leeg, de bureaus en computers zijn opgeslagen. ‘Gisteren was ons aftrapfeestje.’

De twee broers vertrokken twee jaar geleden met twee vrienden naar Berlijn. ‘Voor zes maanden was het idee. In een camper naar Berlijn. We dachten alles geregeld te hebben, maar uiteindelijk hadden we de eerste maanden wel een kantoor maar geen huis. We hebben vanuit onze koffer geleefd.’

Vlnr: Floris Dekker, Philipp Wassibauer en Edial Dekker in het kantoor van Gidsy.

Samen zetten ze het online designbureau Your Neighbours op. Na twee maanden ploeteren (‘we werden vaak aangezien als stagiaires’) kwamen de eerste opdrachten binnen. Halverwege de geplande periode besloten ze hun bezoek te verlengen tot onbepaalde tijd. Grote opdrachtgevers als Nokia, Telkom en Rammstein zwichtten voor de creatieve plannen van de Nederlanders.

‘Het ging eigenlijk heel goed, maar hoe meedenkend sommige opdrachtgevers ook waren, we voelden ons gevangen’, zegt Floris. ‘Met een goed idee kreeg je een klant binnen, maar daarna wil de klant vaak veel invloed hebben op het eindresultaat. Wij wilden volledige controle hebben op de dingen die we maakten. Geen concessies.’

De wil om een start-up te beginnen was dan ook groot. Het idee voor Gidsy ontstond tijdens de zoektocht naar eetbare paddenstoelen. Edial: ‘We wilden naar het bos op paddenstoelenjacht, maar we konden niemand vinden die ons daarheen mee wilde nemen om ons uit te leggen welke paddenstoel je wel of niet kon eten.’

‘Toch zijn er genoeg mensen die dat weten’, zegt Floris. ‘En die het ook leuk vinden om wat geld te verdienen door een tour te organiseren.’ Edial: ‘Daarom dachten we: waarom is er niet een soort marktplaats waar iedereen zijn kennis en diensten kan aanbieden? Want als toerist of als local wil je soms dat iemand jou vertelt wat we gaan doen.’

Beschildering van het dakraam in het kantoor.

Op Gidsy kan iedereen gemakkelijk een ervaring aanbieden. Zo word je geholpen met het vinden van klanten en het regelen van de betaling. Gidsy vraagt hiervoor voor 10 procent van elke boeking. ‘Het kan een hiking van een week zijn, maar ook het runnen van je eigen restaurant in je huiskamer.’ Gidsy werd twee weken geleden in Berlijn gelanceerd, New York volgde die week daarop. Amsterdam gaat in twee weken los, volgende de vandaag verzonden nieuwsbrief.

Zoals Bright.nl al eerder schreef, wil Gidsy met ervaringen doen wat AirBNB met huisverhuur doet. Gidsy neemt het hierbij op tegen SideTour en Vayable. ‘Wij willen meer zijn dan alleen een plek waar je activiteiten boekt’, zegt Edial. ‘Als je een activiteit boekt, is de kans groot dat je mensen ontmoet met dezelfde interesses. Wij willen deze mensen samenbrengen, de start van een conversatie, het verspreiden van kennis.’

Waarom Berlijn? Edial: ‘Voor internetstart-ups is Berlijn op dit moment misschien wel de beste plek in Europa. Je hebt geen groot startkapitaal nodig, je kunt gewoon beginnen. Het is een arme stad en daarom ook een goedkope stad. Alles is er: accountants, advocaten, investeerders, talent. Hierdoor trekt het ons zo aan.’ Ook zijn hier al veel start-ups, die elkaar helpen. ‘Alex, de CEO van Soundcloud, bijvoorbeeld. Toen wij naar Berlijn verhuisden was Soundcloud met vijf man. Nu werken er bijna 100 mensen. Mensen zoals Alex helpen ons enorm en introduceren ons aan investeerders.’ Als alles loopt zoals het moet lopen, presenteert Gidsy in december zijn eerste investeerder.

Wat zijn de dromen voor over vijf jaar? ‘In ieder geval dat Gidsy nog van ons is. We zijn niet van plan om te verkopen als het groter wordt, we willen er ons levenswerk van maken’, zegt Edial. Zijn broer vervolgt. ‘Daarnaast hopen we dat sommigen geen baan hoeven te hebben en hun geld kunnen verdienen met hun diensten op Gidsy. Dat zou geweldig zijn’. Edial, ten slotte: ‘Ons laatste doel is dat we mensen in staat stellen om dingen te organiseren die ze anders nooit zouden doen. Denk bijvoorbeeld aan een gepensioneerde geschiedenisleraar die geweldige rondleidingen kan geven in zijn eigen stad. Dat is onze droom.’